Analysis of mental health in cyberbullying victims and perpetrators in Spanish and Colombian adolescents

Análisis de la salud mental en víctimas y agresores de cyberbullying en adolescentes españoles y colombianos

Fernando Fajardo-Bullón , Irina Rasskin-Gutman , Jesús Redondo Pacheco , Benito León-del Barco , Beatriz Burguillo , Elena Felipe-Castaño
Revista Latinoamericana de Psicología, (2021), 53, pp. 122-132.
Received 7 December 2020
Accepted 2 August 2021

https://doi.org/10.14349/rlp.2021.v53.14

Resumen

Introducción: Debido al avance de las nuevas tecnologías los menores pueden estar expuestos al fenómeno conocido como cyberbullying. La abundante literatura e investigaciones existentes constatan el interés que pueden provocar las consecuencias del cyberbullying en la salud mental de los adolescentes. Los objetivos del trabajo fueron: (1) Comparar la puntuación en dificultades en salud mental y cyberbullying en adolescentes de España y Colombia, (2) Analizar en ambos países la relación entre salud mental y aquellos perfiles clasificados como nivel severo de ciberacosador y cibervíctima, a través del móvil o internet. Método: Estudio transversal, en el que participaron 1080 estudiantes de Colombia (11 a 17 años) y 430 estudiantes de España (12 a 17 años) a través de los cuestionarios SDQ, CYBVYC y CYBAGRESS. Se utilizaron una T de student, correlaciones y la prueba de Kruskal Wallis. Resultados: Las puntuaciones en dificultades en Síntomas emocionales, Problemas de conducta, Hiperactividad, Problemas con compañeros y la Puntuación total de dificultades fueron mayores en Colombia que en España. Los adolescentes colombianos obtuvieron mayores puntaciones en cibervictimización (CYBVYC-internet) y ciberagresión (CYBAGRESS) que los adolescentes españoles. Sin embargo, las puntuaciones en cibervictimización a través del móvil (CYBVYC-móvil) fueron superiores en España. Por otro lado, en términos generales, aquellos adolescentes categorizados como ciberagresores o cibervíctimas severos (puntuaciones iguales o superiores al percentil 95) obtuvieron mayores puntuaciones en ambos países, en Síntomas emocionales, Problemas de conducta, Hiperactividad y Problemas con compañeros que aquellos que no fueron clasificados bajo esta consideración. Existe correlación positiva y directa entre la salud mental, cibervictimización y ciberagresión, independientemente de su realización por medio de internet o el teléfono móvil. Conclusiones: Existen resultados similares entre el ciberacoso y la salud mental en los adolescentes españoles y colombianos. Finalmente, existe una relación en ambos países entre ser víctima o acosador en ciberacoso y tener mayores dificultades en salud mental para ambos perfiles.

Palabras clave
Ciberacoso, salud mental, adolescente, España, Colombia

Abstract

Introduction: Due to the advance of information and communication technologies, children may be exposed to the phenomenon known as cyberbullying. The abundant literature and existing research confirm the interest that the consequences of cyberbullying can provoke in the mental health of adolescents. The aims of this work were: (1) To compare the figures of the difficulties in mental health and cyberbullying in adolescents from Spain and Colombia, (2) To analyse the relationship between mental health and being a high degree cyber-perpetrator or cyber-victim owing to mobile phones and Internet, in both countries. Method: A cross-sectional study was employed, in which 1,080 students from Colombia (11 to 17 years old) and 430 students from Spain (12 to 17 years old) participated through the SDQ, CYBVYC and CYBAGRESS questionnaires. T student, correlations, and the Kruskal Wallis test were used. Results: Difficulties in Emotional symptoms, Conduct problems, Hyperactivity, Peer problems, and the Total difficulties scores were higher in Colombia than in Spain. Colombian adolescents scored higher in cyber-victimization (CYBVYC-Internet) and cyber-perpetration (CYBAGRESS) than Spanish adolescents. However, cyber-victimisation (CYBVYC-Mobile) by way of mobile phone was higher in Spain. Moreover, those who had serious victim and serious perpetrator profiles (scores equal to or higher than the 95th percentile in the CYBAGRESS and CYBVYC scales) presented higher difficulties in Emotional symptoms, Conduct problems, Hyperactivity, and Peer problems than those who were not classified as pertaining to those profiles, in both countries. A positive and direct correlation between difficulties in mental health, cyber-victimisation, and cyber-perpetration exist, regardless of Internet or mobile phone use. Conclusions: Results show how cyberbullying has similar effects on the mental health of Spanish and Colombian teenagers. Finally, there exists a relationship between being a cyberbullying victim or perpetrator and obtaining a higher total score in mental health difficulties among adolescents in both countries.

Keywords:
Cyberbullying, mental health, adolescent, Spain, Colombia

Artículo Completo
Bibliografía

Athanasiou, K., Melegkovits, E., Andrie, E. K., Magoulas, C., Tzavara, C. K., Richardson, C., Greydanus, D., Tsolia, M., & Tsitsika, A. K. (2018). Cross-national aspects of cyberbullying victimization among 14-17-year-old adolescents across seven European countries. BMC Public Health, 18(1), 800. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5682-4

American Psychological Association (2009). Report of the Ethics Committee, 2008. American Psychologist, 64(5), 464-473. https://doi.org/10.1037/a0015887

Aranzales, Y. D., Castano, J. J., Figueroa, R. A., Jaramillo, S., Landazuri, J. N., Forero, R. A., Rodríguez, A., & Valencia, K. (2014). Frecuencia de acoso y ciber-acoso, y sus formas de presentación en estudiantes de secundaria de colegios públicos de la ciudad de Manizales, 2013. Archivos de Medicina, 14(1), 65-82. https://bit.ly/2UYJIy3

Barlett, C. P., Gentile, D. A., Anderson, C. A., Suzuki, K., Sakamoto, A., Yamaoka, A., & Katsura, R. (2014). Cross-cultural differences in cyberbullying behavior: A short-term longitudinal study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45, 300-313. https://doi.org/10.1177/0022022113504622

Blanco-Suarez, M. F., Gordillo-Rondón, M. A., Redondo Pacheco, J., & Luzardo Briceño, M. (2017). Estilos de crianza que inciden en la presencia de ciberbullying en un colegio público de Bucaramanga. Psicoespacios, 11(18), 56-75. https://doi.org/10.25057/21452776.886

Brighi, A., Melotti, G., Guarini, A., Genta, M. L., Ortega, R., Mora-Merchán, J., Smith, P. K., & Thompson, F. (2012). Self-esteem and loneliness in relation to cyberbullying in three european countries. In Q. Li, D. Cross & P. K. Smith (Eds.), Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives (pp. 32-56). Oxford, UK: Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119954484.ch3

Buelga, S., Cava, M. J., & Musitu, G. (2010). Cyberbullying: victimización entre adolescentes a través del teléfono móvil y de internet. Psicothema, 22(4), 784-789.

Buelga, S., Cava, M. J., & Musitu, G. (2012). Validación de la Escala de Victimización entre Adolescentes a través del Teléfono Móvil y de Internet. Revista Panamericana de Salud Pública/Pan American Journal of Public Health, 32(1), 36-42. https://doi.org/10.1590/S1020-49892012000700006

Buelga, S., & Pons, J. (2012). Aggressions among adolescents through Mobile Phones and the Internet. Psychosocial Intervention, 21(1), 91-101. https://doi.org/10.5093/in2012v21n1a2

Calmaestra, J., Escorial, A., García, P., Del Moral, C., Perazzo, C., & Ubrich, T. (2016). Yo a eso no juego: Bullying y ciberbullying en la infancia. Madrid: Save the Children.

Calmaestra, J., Rodríguez-Hidalgo, A. J., Mero-Delgado, O., & Solera, E. (2020). Cyberbullying in adolescents from Ecuador and Spain: Prevalence and differences in gender, school year and ethnic-cultural background. Sustainability (Switzerland), 12(11), 4597. https://doi.org/10.3390/su12114597

Calvete, E., Orue, I., Estevez, A., Villardón, L., & Padilla, P. (2010). Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile. Computers in Human Behavior, 26(5), 1128-1135. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.017

Campbell, M. A., Slee, P. T., Spears, B., Butler, D., & Kift, S. (2013). Do cyberbullies suffer too? Cyberbullies’ perceptions of the harm they cause to others and to their own mental health. School Psychology International, 34(6), 613-629. https://doi.org/
10.1177/0143034313479698

Englander, E. (2019). Childhood access to technology and cyberbullying. Journal of Pediatrics and Pediatric Medicine, 3(2), 1-4. https://pdfs.semanticscholar.org/28c3/8dcfd64667636b1aae478d237f74e6320b97.pdf

Estévez, E., Flores, E., Estévez, J. F., & Huéscar, E. (2019). Programas de intervención en acoso escolar y ciberacoso en educación secundaria con eficacia evaluada: una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Psicología, 51(3), 210-225. https://doi.org/10.14349/rlp.2019.v51.n3.8

Fajardo, F., Maestre, M., Felipe, E., León, B., & Polo, M. I. (2017). Análisis del rendimiento académico de los alumnos de secundaria obligatoria según las variables familiares. Educación XXI, 20(1), 209-232. https://doi.org/10.5944/educxx1.17509

Fajardo-Bullón, F., León, B., Felipe-Castaño, E., Polo, M. I., & Santos, E. J. (2015). Salud mental en menores españoles. Variables socioeducativas. Salud Mental, 38(5), 329-335. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2015.045

Fajardo-Bullón, F., León, B., Felipe-Castaño, E., & Santos, E. J. (2012). Mental health in the age group 4-15 years based on the results of the national survey of health 2006. Revista Española de Salud Pública, 86(4), 445-451.

Fajardo-Bullón, F., Rasskin-Gutman, I., Felipe-Castaño, E., Ribeiro dos Santos, E., & León-del Barco, B. (2017). Analysis of predictive factors on minors’ mental health according to the Spanish national health survey. Brain Sciences, 7(10), 135-142. https://doi.org/10.3390/brainsci7100135

Felipe-Castaño, E., León, B., & Fajardo-Bullón, F. (2013). Psychopathological profiles in bullying participants at high school | Perfiles psicopatológicos de los participantes en situaciones de acoso escolar en educación secundaria. Behavioral Psychology, 21(3), 477-492.

Fonseca-Pedrero, E., Paino, M., Lemos-Giráldez, S., & Muñiz, J. (2011). Prevalencia de la sintomatología emocional y comportamental en adolescentes españoles a través del Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 16(1), 15-25. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.16.num.1.2011.10348

Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-254.

García-Maldonado, G., Martínez-Salazar, G. J., Saldívar-González, A. H., Sánchez-Nuncio, R., Martínez-Perales, G. M., & Barrientos-Gómez, M. del C. (2012). Factores de riesgo y consecuencias del cyberbullying en un grupo de adolescentes. Asociación con bullying tradicional. Boletín Médico del Hospital Infantil de México, 69(6), 463-474.

Goodman, A., & Goodman, R. (2011). Population mean scores predict child mental disorder rates: Validating SDQ prevalence estimators in Britain. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52(1), 100-108. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2010.02278.x

Goodman, R. (1997). The strengths and difficulties questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581-586. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x

Goodman, R. (2001). Psychometric properties of the strengths and difficulties questionnaire. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 40(11), 1337-1345. https://doi.org/10.1097/00004583-200111000-00015

Gradinger, P., Strohmeier, D., & Spiel, C. (2009). Traditional bullying and cyberbullying: Identification of risk groups for adjustment problems. Journal of Psychology, 217(4), 205-213. https://doi.org/10.1027/0044-3409.217.4.205

Guapacha Díaz, J. A. (2014). Un estudio comparado entre España y Colombia sobre el ciberbullying como un posible tipo penal para Colombia [Grade Thesis, Universidad Católica de Colombia]. http://repository.ucatolica.edu.co/handle/10983/2233

Herrera-López, M., Romera, E., & Ortega-Ruiz, R. (2017). Bullying y cyberbullying en Colombia; coocurrencia en adolescentes escolarizados. Revista Latinoamericana de Psicología, 49(3), 163-172. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2016.08.001

Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2010). Bullying, Cyberbullying, and Suicide. Archives of Suicide Research, 14(3), 206-221. https://doi.org/10.1080/13811118.2010.494133

Kowalski, R. M., & Limber, S. P. (2013). Psychological, physical, and academic correlates of cyberbullying and traditional bullying.  Journal of Adolescent Health, 53(1), 13-20. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2012.09.018

Landstedt, E., & Persson, S. (2014). Bullying, cyberbullying, and mental health in young people. Scandinavian Journal of Public Health, 42(4), 393-399. https://doi.org/10.1177/1403494814525004

León, B., Felipe, E., Fajardo-Bullón, F., & Gómez, T. (2012). Cyberbullying en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria: Variables moduladoras y redes sociales. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(2), 771-788.

León, B., Felipe, E., & Gómez, T. (2011). Acoso escolar y ciberbullying en centros de educación secundaria y primaria en Extremadura. GIPES.

Lereya, S. T., Copeland, W. E., Zammit, S., & Wolke, D. (2015). Bully/victims: A longitudinal, population-based cohort study of their mental health. European Child & Adolescent Psychiatry, 24(12), 1461-1471. https://doi.org/10.1007/s00787-015-0705-5

Machimbarrena, J. M., & Garaigordobil, M. (2018). Bullying y cyberbullying: diferencias en función del sexo en estudiantes de quinto y sexto curso de educación primaria. Suma Psicológica, 25(2), 102-112. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2018.v25.n2.2

Mata, D., Suárez, Á., Torres, C., Carro, A., & Ortega, E. (2009). Uso del Cuestionario de Capacidades y Dificultades (SDQ) como instrumento de cribado de trastornos psiquiátricos en la consulta de pediatría de atención primaria. Boletín de la Sociedad de Pediatría de Asturias, Cantabría, Castilla y León, 49, 259-262. https://bit.ly/3zs8vcL

Montero, I., & León, O. (2007). A guide for writing research papers in psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. https://bit.ly/3sW9aRf

Mura, G., & Diamantini, D. (2013). Cyberbullying among Colombian students: An exploratory investigation. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 249-256. https://doi.org/10.1989/ejihpe.v3i3.47

Ortuño-Sierra, J., Fonseca-Pedrero, E., Aritio-Solana, R., Velasco, A. M., de Luis, E. C., Schumann, G., Cattrell, A., Flor, H., Nees, F., Banaschewski, T., Bokde, A., Whelan, R., Buechel, C., Bromberg, U., Conrod, P., Frouin, V., Papadopoulos, D., Gallinat, J., Garavan, H.… Lawrence, C. (2015). New evidence of factor structure and measurement invariance of the SDQ across five European nations. European Child and Adolescent Psychiatry, 24(12), 1523-1534. https://doi.org/10.1007/s00787-015-0729-x

Ortuño-Sierra, J., Fonseca-Pedrero, E., Inchausti, F., & Sastre, S. (2016). Evaluación de dificultades emocionales y comportamentales en población infanto-juvenil: El cuestionario de capacidades y dificultades (SDQ). Papeles del Psicólogo, 37(1), 14-26. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2658.pdf

Panagiotidi, M., & Overton, P. (2020). Attention deficit hyperactivity symptoms predict problematic mobile phone use. Current Psychology, (2020), 1-7. https://doi.org/10.1007/s12144-020-00785-2

Pinilla Mondragón, R. F. (2013). Prácticas de ciberbullying entre estudiantes del grado 10 de educación media en Bogotá, Colombia. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación, 3(6), 16-23. https://bit.ly/3mIleEB

Ra, C. K., Cho, J., Stone, M. D., Cerda, J. D. La, Goldenson, N. I., Moroney, E., Tung, I., Lee, S. S., & Leventhal, A. M. (2018). Association of digital media use with subsequent symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder among adolescents. JAMA, 320(3), 255-263. https://doi.org/10.1001/JAMA.2018.8931

Redondo, J., Luzardo, M., & Inglés, C. (2016a). Prevalencia de la ciber victimización en estudiantes de la Universidad Pontificia Bolivariana de Bucaramanga. Revista Criterios, 23(1), 307-322. https://bit.ly/38mOSH5

Redondo, J., Luzardo, M., & Rangel, K. J. (2016b). Ciberagresión: un estudio sobre la prevalencia en estudiantes universitarios colombianos. Informes Psicológicos, 16(1), 85-99. https://doi.org/10.18566/infpsicv16n1a05

Redondo, J., Luzardo-Briceño, M., García-Lizarazo, K. L., & Inglés, C. J. (2017). Impacto psicológico del ciberbullying en estudiantes universitarios: un estudio exploratorio. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(2), 458-478. https://bit.ly/2V1rkEK

Rincón-Rueda, A. I., & Ávila-Díaz, W. D. (2014). Vital symbiosis to describe the cyberbullying in Colombia. Revista Científica General José María Córdova, 12(14), 149-164. https://doi.org/10.21830/19006586.61

Rodríguez-Hernández, P. J., Betancort, M., Ramírez-Santana, G. M., García, R., Sanz-Álvarez, E. J., & De las Cuevas-Castresana, C. (2012). Psychometric properties of the parent and teacher versions of the strength and difficulties questionnaire (SDQ) in a Spanish sample. International Journal of Clinical and Health Psychology, 12(2), 265-279. https://bit.ly/3jtcIYg

Rodríguez, A. P., & Fernández, A. (2014). Relación entre el tiempo de uso de las redes sociales en internet y la salud mental en adolescentes colombianos. Acta Colombiana de Psicología, 17(1), 131-140. https://doi.org/10.14718/ACP.2014.17.1.13

Romera, E. M., Herrera-López, M., Casas, J. A., Ortega-Ruiz, R., & Gómez-Ortiz, O. (2017). Multidimensional social competence, motivation, and cyberbullying: A cultural approach with colombian and spanish adolescents. Journal of Cross-Cultural Psychology, 48(8), 1183-1197. https://doi.org/10.1177/0022022116687854

Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries (Issue February). London School of Economics and Political Science. https://eprints.lse.ac.uk/103294/

Sourander, A., Brunstein, A., Ikonen, M., Lindroos, J., Luntamo, T., Koskelainen, M., Ristkari, T., & Helenius, H. (2010). Psychosocial risk factors associated with cyberbullying among adolescents. Archives of General Psychiatry, 67(7), 720-728. https://doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2010.79

Strohmeier, D., Aoyama, I., Gradinger, P., & Toda, Y. (2013). Cybervictimization and cyberaggression in Eastern and Western countries: Challenges of constructing a cross-cultural appropriate scale. In S. Bauman, D. Cross & J. L. Walker (Eds.), Principles of cyberbullying research: Definitions, measures, and methodology (pp. 202-221). Routledge.

Tokunaga, R. S. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 26(3), 277–287. https://doi.org/10.1016/J.CHB.2009.11.014

Trull, T. J., & Prinstein, M. J. (2013). Clinical Psychology (8th ed.). Belmont.

Tural, S., & Ercan, F. (2017). Traditional and cyberbullying co-occurrence and its relationship to psychiatric symptoms. Pediatrics International: Official Journal of the Japan Pediatric Society, 59(1), 16-22. https://doi.org/10.1111/ped.13067

Wang, J., Nansel, T. R., & Iannotti, R. J. (2011). Cyber and traditional bullying: Differential association with depression. Journal of Adolescent Health, 48(4), 415-417. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.07.012

World Health Organization (2016). Growing up unequal: Gender and socioeconomic differences in young people’s health and well-being. Report from the 2013/2014 Survey. World Health Organization Regional Office for Europe.

Wright, M.F., Schiamberg, L.B., Wachs, S., Huang, Z., Kamble, H.V., Soudi, S., Bayraktar, F., Li, Z., Lei, L., & Shu, C. (2021). The influence of sex and culture on the longitudinal associations of peer attachment, social preference goals, and adolescents’ cyberbullying involvement: An ecological perspective. School Mental Health, (2021), 1-13. https://doi.org/10.1007/s12310-021-09438-6

Ybarra, M. L., & Mitchell, K. J. (2004). Online aggressor/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 45(7), 1308-1316. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2004.00328.x

Yudes, C., Baridon, D., & González, J. (2018). Ciberacoso y uso problemático de internet en Colombia, Uruguay y España: un estudio transcultural. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 56, 49-58.

Yudes, C., Rey, L., & Extremera, N. (2020). Predictive factors of cyberbullying perpetration amongst Spanish adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 3967. https://doi.org/10.3390/IJERPH17113967

Zwierzynska, K., Wolke, D., & Lereya, T. S. (2013). Peer victimization in childhood and internalizing problems in adolescence: A prospective longitudinal study. Journal of Abnormal Child Psychology, 41(2), 309-323. https://doi.org/10.1007/s10802-012-9678-8

Zych, I., Ortega-Ruiz, R., & Del Rey, R. (2015). Scientific research on bullying and cyberbullying: Where have we been and where are we going. Aggression and Violent Behavior, 24, 188-198. https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.05.015

Zych, I., Ortega-Ruiz, R., & Marín-López, I. (2016). Cyberbullying: A systematic review of research, its prevalence and assessment issues in Spanish studies. Psicología Educativa, 22(1), 5-18. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.03.002

PDF